بالاخره و پس از گذشت سالها، به صورت رسمی سهمیه ایران در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا 3 + 1 شد.

به گزارش “ورزش سه”، از چند روز پیش بحث و گمانه زنی درباره سهمیه کشورها در لیگ قهرمانان آسیا 2023 به سوژه رسانه ها تبدیل شده بود و اکنون به صورت رسمی اعلام شد که کشورهای مختلف برای دو فصل بعد رقابت های لیگ قهرمانان آسیا (2023) چه سهمیه هایی در این رقابت ها دارند که طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، کشور ایران از 3 سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم برخوردار خواهد بود.

 

همانطور که انتظار می رفت، کنفدراسیون فوتبال آسیا رده‌بندی کشورها در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا برای سال 2021 را اعلام کرد و که کشور عربستان سعودی برای اولین بار از زمان انتشار این جدول در سال 2014، صدرنشین این رده‌بندی شد. این رده بندی نشان دهنده نتایج باشگاه های هر کشور در رقابت های لیگ قهرمانان در چهار سال اخیر است.

 

امتیازات هر کشور بر اساس نتایج باشگاه های آن در چهار سال گذشته بر اساس معادلات مشخص محاسبه می شود. مکانیسم طبقه بندی بدین صورت است که در لیگ قهرمانان آسیا به هر باشگاهی 3 امتیاز برای برد و یک امتیاز برای تساوی تعلق می گیرد و در صورت صعود به مراحل بالاتر، 3 امتیاز اضافی تعلق می گیرد. در پلی آف نیز 0.3 امتیاز برای پیروزی و 0.15 امتیاز برای تساوی و 0.3 امتیاز صرفا برای شرکت در این پیکارها تعلق می گیرد.

 

پس از آن، امتیاز تمام باشگاه های هر کشور جمع آوری شده و بر تعداد باشگاه های شرکت کننده آن کشور مذکور تقسیم می شود. در این معادله، امتیاز آن کشور را در یک نسخه از رقابت های لیگ قهرمانان آسیا مشخص می کند و سپس این کار برای تمامی 4 دوره گذشته لیگ قهرمانان صورت می گیرد و پس از به دست آمدن امتیاز نهایی و تقسیم آن بر عدد 4، میانگین امتیاز آن کشور در 4 دوره گذشته لیگ قهرمانان آسیا محاسبه می شود.

حتما بخوانید  محکومیت گل‌گهر با 0-3 شدن بازی‌ها

 

بدین ترتیب و با اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، ایران توانست با کسب میانگین 77.79 امتیاز در 4 دوره گذشته لیگ قهرمانان آسیا با پیشی گرفتن از قطر که 75.13 امتیاز کسب کرد، نمایندگان این کشور را جا گذاشته و در رتبه چهارم آسیا قرار بگیرد. بدین ترتیب ایران در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا 2023 دارای سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم خواهد بود. 

 

 

این سه سهمیه مستقیم به قهرمانان لیگ برتر و جام حذفی و همچنین تیم دوم جدول رده بندی لیگ بیست و یکم خواهد رسید و تیم سوم لیگ نیز راهی مرحله پلی آف می شود. البته چنانچه قهرمان لیگ و جام حذفی یک تیم باشد، تیم های اول تا سوم لیگ راهی مرحله گروهی می شوند و تیم چهارم به دیدار پلی آف خواهد رسید.

 

نکته قابل ذکر این است که این سهمیه بندی، برای دو فصل دیگر لیگ قهرمانان آسیا یعنی نسخه سال 2023 است و در رقابت های پیش رو که در سال 2022 آغاز می شود، سهمیه ایران همان 2+2 است که پرسپولیس و فولاد راهی مرحله گروهی شده اند و استقلال به همراه سپاهان در مرحله پلی آف به ترتیب باید با بنی یاس و الشارجه از کشور امارات دیدار کنند.

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

همچنین بخوانید
باشگاه‌های ترکیه و آرارات لیگ ارمنستان به دنبال جذب علی مبارکی، هافبک ایرانی اسپورتینگ ۲۹ ساله هستند، که در لیگ آذربایجان با عملکرد موفق مورد توجه قرار گرفته است.