درمان خانگی اسهال

زمانی که تغییر در تعداد و غلظت مدفوع ایجاد شود به طوری که مدفوع آبکی شده و تکرار آن بالا رود، فرد مبتلا به اسهال می‌شود، اکثراً علت مبتلا شدن به این بیماری در اثر ورود باکتری‌های آلوده به بدن است که از خوردن مواد آلوده به وجود می‌آید.

برای درمان اسهال چه بخوریم
برای درمان اسهال چه بخوریم – درمان اسهال کودکان و بزرگسالان

 

برای درمان اسهال چه بخوریم

در زیر بیش از 20 مورد از مواد خوراکی، که باعث بهبود این بیماری می‌شود را نام میبریم.

 

1. برنج سفید

برنج سفید به راحتی در معده هضم می‌شود در نتیجه روده می‌تواند به قدر کافی استراحت کند. هنگامی که اسهال هستید برنج را به صورت ساده و یا پخته شده در سوپ مرغ بخورید؛ بدون ادویه، ترشی جات، سس‌ها، و یا دیگر مواد افزودنی. برنج قند کمی دارد و سرشار از کربوهیدرات و فیبر است.

 

2سبزیجات (ریحان-نعناع-بابونه)

ریحان، که دارای خواص ضد اسپاسم  است  همچنین داروی خوبی برای اسهال و استفراغ می‌باشد.

این سبزی می‌تواند معده را قوی‌تر کند و  از بسیاری از بیماری‌های اسهال و استفراغ جلوگیری کند

نعناع ضد میکروبی و ضد اسپاسم است که  به تسکین گاز، نفخ، ناراحتی معده، تهوع و گرفتگی معده و روده کمک می‌کند.

بابونه درمان مؤثر برای ورم معده و روده به علت ضد التهاب، ضد میکروبی و ضد نفخ بودن آن است که نقش  مهمی در سلامت دستگاه گوارش دارد.  می‌تواندبیماری‌هایی مانند اسهال، کرامپ های شکمی، نفخ، تهوع و گاز را کاهش دهد.

 

3. ماست

بهتر است از محصولات لبنی در هنگام اسهال بپرهیزید. اما ماست استثنا است،

به ویژه آنهایی که حاوی باکتری‌های زنده مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس وبیفیدوباکتریوم هستند.

به این ماست‌ها ماست‌های پربیوتیک میگویند برای درمان خانگی اسهال مفید هستند. فقط دو کاسه ماست در روز می‌تواند باعث بهبود اسهال شود. برای بهبود سریع‌تر به ماست موز بیفزایید.

 

4. پوره سیب زمینی و هویج

هویج و سیب زمینی پخته به بهبود اسهال کمک می‌کنند که این به علت تفاوت نوع فیبر در این سبزیجات است که به صورت قابض عمل می‌کنند.

سیب زمینی با توجه به فیبر کمی که دارد راحت هضم می‌شودسیب زمینی و هویج  را بخارپز کنید یا بجوشانید. در حالی که مقدار کمی نمک برای عطر و طعمغذا خوب است. برای خوردن سیب زمینی به آن کره اضافه نکنید، چربی بالا باعث حساس شدن سیستم گوارشی و افزایش گرفتگی عضلات روده می‌شود.

 

5. سوپ مرغ

سوپ مرغ برای هر چیزی خوب است، از جمله اسهال.

سوپ آرامش بخش است سوپ مرغ حاوی مواد مغذی و الکترولیت‌هایی است که اگر گرم مصرف شود باعث کاهش معده درد می‌شود. اگر اسهالتان شدید است سوپ را بدون رشته فرنگی و سبزیجات بخورید.

 

6. سیب

سیب غنی از مواد مغذی گیاهی و برخی از آنتی اکسیدان ها است که می‌تواند از برخی اسهال جلوگیری کند. سیب را می‌توان در تهیه غذاهای خام یا پخته استفاده کرد. اگر اسهال شدیدی داریدسیب پخته استفاده کنید، به دلیل اسهال و ضعف سیستم گوارش، هضم سیب پخته برای معده آسان‌تر است.

سیب دارای قندهای طبیعی، مواد مغذی و پکتین است و شما می‌توانید هر روز 23 سیب برای سرعت بخشیدن به روند بهبود و خلاص شدن از اسهال  به‌طور کوتاهمدت استفاده کنید.

 

برای درمان اسهال چه بخوریم
برای درمان اسهال چه بخوریم – درمان خانگی اسهال کودکان و بزرگسالان

 

7. چای جوشیده (پر رنگ)

چای جوشیده که رنگ سیاه،مزه‌ی تلخ و بوی خاصی دارد، نیز دارای خاصیتضداسهال بوده و در شرایط عادی می‌تواند ایجاد یبوست کند، چرا که با جوشیدن زیاد، مقدار زیادی از تانن‌های موجود در پودر چای به محلول جوشیده منتقلمی‌شوند، در صورتی که در چای تازه دم کشیده مقدار تانن خیلی کم است.

 

برای درمان اسهال چه بخوریم
برای درمان اسهال چه بخوریم – درمان اسهال کودکان و بزرگسالان

 

8. لیمو

لیمو در درمان انواع اسهال مؤثر است. به خصوص اگر تازه باشد.

 

9. نارگیل

یک لیوان آب نارگیل را دوبار در روز بخورید. اسهال اغلب می‌تواند منجر به کمآبی شود، در چنین مواردی، آب نارگیل یک درمان خانگی عالی  برای اسهال است.  همچنین گردش خون را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا به سرعت از اسهال بازگردید.

 

10. خرما

خرما در درمان اسهال و اختلالات روده‌ای نقش دارد.

 

11. موز

در مواجهه با اسهال، مصرف موز رسیده به خاطر محتوای پکتین بالا، توصیهمی‌شودپکتین یک فیبر محلول در آب است که به کاهش اسهال کمک می‌کند. موز همچنین دارای پتاسیم است که الکترولیتی است که تعدادی از توابع حیاتی بدن را پشتیبانی می‌کند. چندین بار در روز موز رسیده بخورید تا اسهال کاهش یابد.

 

برای درمان اسهال چه بخوریم
برای درمان اسهال چه بخوریم – درمان خانگی اسهال کودکان و بزرگسالان

 

12. آب انار

انار به میزان فراوانی دارای ترکیبات فلاونوئیدها، پلی‌فنل ها و فیتوشیمیایی است که می‌توانند بیماری قلبی را درمان کنند و از سرطان به خوبی جلوگیری کنند. انار در مقایسه با بلوبری، کرنبری، ‌چای سبز و آب انگور قرمز آنتی اکسیدان بیشتری دارد و برای بهبود سلامت قلب و التیام رگ های خونی مفید است. علاوه بر این، انار فشار خون و کلسترول را کاهش می‌دهد، خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کم می‌کند، روند پوکی استخوان را کند می‌کند و حتی افسردگی را کاهش می‌دهد. خیلی ساده، هر روز ۳ تا ۴ عدد انار را برای تسکین علائم اسهال مصرف کنید. با می‌توانید انار را بشویید، آن را با کمی آب در یک مخلوط‌کن بریزید، سپس صافش کنید و بلافاصله آن را بنوشید.

حتما بخوانید  بهترین غذای مناسب برای کودکان اسهالی چه غذایی است + پرهیزات غذایی

 

13. آب انار با انگور

یک فنجان آب انار را با یک فنجان آب انگور مخلوط کنید و کمی زردچوبه به آن اضافه کنید و از آن بنوشید.

 

14. شاه توت

۱ یا ۲ قاشق غذاخوری شاه توت یا برگ‌های خشک شده‌ی شاه‌ توت را در یک و نیم فنجان آب به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه بجوشانید. از این مایع گرم چند بار در روز بنوشید. شاه توت سرشار از تانن اثرات درمانی خوبی در معالجه‌ی اسهال دارد. این میوه خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی دارد.

 

15. آب پرتقال

آب پرتغال به عنوان یک نوشیدنی انرژی بخش و ماده ی مغذی برای کسانی که از اسهال رنج می‌برند مفید است.

 

16تخم مرغ پخته

مصرف تخم مرغ پخته به همراه نعناع خشک در درمان اسهال مؤثر است.

 

17. تخم شربتی و تخم کتان

تخم شربتی و تخم کتان دارای فیبر است که می‌تواند به کاهش حجم مدفوع کمک و فرکانس اسهال را کاهش دهد. مصرف آن 2 الی 3 قاشق غذا خوری روزانه می‌باشد.

 

18. آب

آب اولین و بهترین درمان خانگی برای اسهال است. وقتی دچار اسهال هستید مدفوع آبکی دفع خواهید کرد. بدن‌تان تمام آب خود را از دست خواهد داد. و شما نیاز خواهید داشت که آن آب را به طور مرتب جایگزین کنید تا از آن وضعیت نجات پیدا کنید و همچنین خودتان را هیدراته نگه دارید. آب زیادی بنوشید.

 

19آلوئه ورا

آب آلوئه ورا (حدود 2/1 فنجان 3 بار در روز): آلوئه  ورا پوشش سیستم گوارش را ترمیم می‌کند و به راحتی تجزیه می‌شود.

 

20. آرد

آرد ماده‌ای قوی است و از ریشه‌ها، دانه‌های غلات ساخته شده است. این ماده معمولا در ساخت انواع غذاها، کیک‌ها و تقریباً از شمال آفریقا، هند، خاورمیانه، آمریکای شمالی، اروپا، اقیانوسی و غیره استفاده می‌شود.

در واقع، آرد به عنوان یکی از بهترین داروهای خانگی برای اسهال و بهبود آن به شمار می‌رود.

یک فنجان آب را با آرد اضافه کنید و کمی نمک به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید و بلافاصله بنوشید تا علایم اسهال کاهش بیابد.

 

21. یونجه

دم کرده یونجه اسهال را درمان می‌کند. اما مصرف زیاد یونجه توصیه نمی‌شود، زیرا باعث ایجاد نفخ می‌شود.

 

22. زنجبیل

درمان بسیار مؤثر برای درمان اسهال و استفراغ  زنجبیل است ،

که به دلیل ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است.

 

23. سرکه سیب

سرکه سیب یکی از بهترین راه برای درمان اسهال است چرا که یک عامل مؤثر در برابر باکتری‌هاست. 

یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید، محلول به دست آمده را یک یا دو بار در روز بخورید تا به مرور اسهالتان کاهش یابد.

 

24. سرم خوراکی

مهم است که آب بدن و الکترولیت‌های خود را که حاوی سدیم، پتاسیم و کلرید هستند، جایگزین کنید.

بهترین را برای بازگشت آب از دست رفته‌ی بدن  نوشیدنی الکترولیتی  است. ایننوشیدنی از  مخلوط کردن نصف قاشق چای خوری نمک و چهار قاشق چای خوریشکر به یک لیتر آب تهیه می‌شود. کمی آب پرتقال، آب لیمو یا جایگزین نمک برای پتاسیم اضافه کنید. در طول روز، این مخلوط را بنوشید.

 

25. روغن سیاه

شما می‌توانید روغن سیاه را برای درمان اسهال، یبوسیت، آسم، کولیک و انگل وهمچنین رفع کرم‌های روده استفاده کنید.

به این صورت مصرف کنید :

یک لیوان ماست را با یک قاشق چای خوری از روغن دانه‌ی سیاه ترکیب کنید.

و دو بار در روز این مخلوط را استفاده نمایید.

 

 

نکات مهم در درمان اسهال کودکان و بزرگسالان

 

پرهیز از خوردن میوه‌های غنی از فروکتوز

تعدادی از میوه‌های غنی از فروکتوز عبارتند از آلو خشک، هلوی خشک، کشمش، مویز، زردآلو، گیلاس، گلابی، انگور، کیوی، تمشک، هندوانه، کارامبولا (میوه‌ی ستاره‌ای) و غیره. که این میوه های غنی از فروکتوز سیستم گوارش شما را بیمار می‌کنند.

 

پرهیز از لبنیات شیر، کره، پنیر و دیگر محصولات لبنی

اکثر مردم عاشق محصولات لبنی مانند شیر، کره و پنیر هستند اما با وجود اینکه مزه ی خوبی دارند، بهتر است در آغاز اسهال از مصرف آنها دوری کرد چراکه وضعیت را وخیم‌تر می‌کنند. به خصوص افرادی که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند، باید از آن‌ها دوری کنند.

 

 

و در آخر در صورتی که اسهال بیش از دو روز به طول بیانجامد یا با تب بالا، از دست دادن %۵ کل آب بدن یا دفع خون همراه شود، هرگز خوددرمانی نکنید و فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

7 پاسخ

  1. سلام عرض می کنم خدمتتون و بابت این مقاله پر کاربرد از شما تشکر می کنم. اگر امکانش هست سوال منو جواب بدید. پدرم سالمنده و یک مدت یبوست شدید داشته، چند مدل داروی گیاهی بهش دادیم بهتر شد. اما بعدش معذرت می خوام اسهال گرفته، الان یک هفته س دچار اسهاله و بدنش خیلی ضعیف شده. اصلا اجازه نمیده ببرمش دکتر. ممنون میشم بنده رو راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام و درود دوست عزیز، از لطفتون ممنونم. اسهالی که یک هفته طول کشیده در صورت عدم درمان ممکنه مزمن بشه و خطرناک. با توجه به این که ذخایر ویتامین و مواد معدنی بدن افراد سالمند پایینه یک هفته ابتلا به اسهال در سالمندان خطرناکه و میتونه باعث ضعف شدید قوای بدن و حتی در بعضی از حالات کما در بیمار بشه. چون زمان طولانی شده توصیه می کنم به هر نحوی شده ایشون رو نزد پزشک ببرید یا این که خودتون به پزشک مراجعه کنید و شرح حال بیمار رو بدید و دستورات درمانی لازم رو دریافت کنید. اگر امکان انجام مواردی که گفته شد رو ندارید، شروع به درمان خانگی کنید. مهمترین مسئله اینه که اجازه ندید بدنشون دچار کم آبی بشه. در طول روز حداقل هفت الی هشت لیوان آب و آّب میوه هایی مثل سیب، آناناس و موز بهشون بدید. غذاشون برنج بدون روغن کته شده همراه با سینه مرغ آب پز، ماهیچه آب پز و این مدل غذاها باشه. مرتب بهشون دمنوش نعناع بدید. به هیج وجه میوه هایی مثل آلو، هندوانه، هلو، طالبی، خربزه، پرتقال و نارنگی مصرف نکنن و فقط مجازن از موز، سیب و آناناس استفاده کنن. دمنو شها و غذاهای مسهل رو حذف کنید. داروهایی که مصرف می کنن رو چک کنید اونایی که مسهل هستند رو قطع کنید. اگه تا 48 ساعت دیگه با رعایت تمام این موارد اسهالشون قطع نشد حتما و حتما به پزشک مراجعه کنید.

  2. سلام میشه لطفا منو راهنمایی کنید. پسرم هفت سالشه و دو سه روزه اسهال داره، البته شدید نیست اما توی مدرسه خیلی اذیت میشه. دو سه مورد از راه حل هایی که نوشتید رو امتحان کردم خوب نشده. آخر هفته براش وقت دکتر گرفتم . میشه یه راهی بگید تا اون موقع یه کم بهتر بشه

    1. سلام و درود دوست عزیز، در مرحله اول توصیه می کنم مقاله ای که با عنوان درمان اسهال کودکان در سایت موجود هست رو مطالعه بفرمایید. راحت ترین درمان اسهال که معمولا برای کودکان خوب جواب میده استفاده از ماست و آب سیبه. ماست و نعناع خشک رو قاطی کنید و در طول روز سه الی چهار بار به فرزندتون بدید. آب سیب رو باید به صورت تازه مصرف کنید زیرا آب سیب اگه بمونه رنگش تیره میشه، روزی دو الی سه لیوان آب سیب هم به عنوان نوشیدنی به فرزندتون بدید. با انجام این موارد به احتمال زیاد اسهال فرزندتون قطع میشه، اگه اینطور نبود حتما به پزشک مراجعه کنید.

  3. سلام. مطلب خیلی جامع و مفیدی بود ممنونم. قدیمی ها برای درمان اسهال از کته ماست استفاده می کردن. شما به هر دو مورد اشاره کردید اما به معجزه ترکیب کته و ماست در درمان اسهال اشاره نکردید.

    1. سلام و درود دوست عزیز. ممنون که تجربیات خود رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  4. آب انار برای درمان اسهال عالیه . من استفاده کردم زود خوب شدم بقیه روش ها برای من جواب نداد. البته همشو انجام ندادم. به هر حال ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

همچنین بخوانید