دلایل افزایش دمای پردازنده
دلایل مهم در داغ شدن پردازنده و خطر افزایش دمای سی پی یو

 

پردازنده و خطر افزایش دمای آن

تمام پردازش های یک سیستم کامپیوتری توسط قطعه سخت افزاری به نام پردازنده (CPU) صورت می گیرد. در واقع پردازنده به منزله مغز کامپیوتر عمل می کند. بنابراین عملکرد صحیح سیستم تا اندازه زیادی در گرو این قطعه است. یکی از مشکلاتی که موجب عملکرد نامناسب این قطعه سخت افزاری می گردد بالا رفتن بیش از حد دمای آن است. دمای بالا این قطعه موجب بروز مشکلاتی همچون کاهش سرعت و عملکرد کامپیوتر، هنگ کردن مدام سیستم، کاهش عمر پردازنده و در نهایت سوختن پردازنده می گردد. بنابراین باید از داغ شدن یا افزایش دمای آن تا حد ممکن جلوگیری کرد. برنامه های مختلفی برای اندازه گیری دمای پردازنده نظیر Motherboard Monitor وجود دارند. در ادامه به بررسی عواملی که موجب افزایش دمای پردازنده می گردند خواهیم پرداخت:

 

عدم کارکرد صحیح فن پردازنده

روی پردازنده همیشه یک فن خنک کننده قرار گرفته است. کارنکردن فن پردازنده موجب افزایش دمای پردازنده می گردد و می باید فورا تعویض گردد. گاهی اوقات نیز نشستن گرد و خاک روی فن پردازنده موجب کندی حرکت پره های آن می شود و در نتیجه فن پردازنده نمی تواند به اندازه کافی پردازنده خود را خنک کند.

علت داغ شدن سی پی یو
گرد و خاک فن پردازنده

 

از بین رفتن خمیر سیلیکون پردازنده

پردازنده ها در هنگام کار کردن گرمای زیادی تولید می کنند. خود پردازنده نمی تواند به تنهایی حرارت تولیدی توسط خود را به صورت پکپارچه به خنک کننده ای که روی آن نصب شده منتقل کند. بنابراین برای انتقال درست و بهینه گرما از یک خمیر سیلیکونی استفاده می شود. این خمیر سیلیکونی به صورت یک واسط عمل کرده و گرمای تولیدی توسط پرازنده را به خنک کننده منتقل می کند. از بین رفتن تدریجی این خمیر سیلیکونی موجب می شود گرما به صورت درست به خنک کننده منتقل نشده و سبب داغ شدن پردازنده  می شود.

داغ شدن پردازنده
ریختن خمیر سیلیکونی جدید

 

بالا رفتن ولتاژ پردازنده

مشکل دیگر داغ شدن پردازنده مربوط به ولتاژ بالای پردازنده است. افزایش ولتاژ پردازنده موجب افزایش دمای پردازنده و عملکرد ضعیف آن می گردد. به همین منظور در صورت تغییر میزان ولتاژ، آن را به حالت اولیه خود باز می گردانید.

داغ شدن سی پی یو
ولتاژ پردازنده

 

نوع پردازنده

پردازنده شرکت AMD به دلیل عدم استفاده از یک خنک کننده داخلی معمولا تولید دمای بیشتری نسبت به پردازنده های شرکت Intel تولید می کنند.

افزایش دمای سی پی یو
انواع پردازنده

 

فعالیت بیش از حد پردازنده

کار کشیدن بیش از حد از پردازنده نظیر اجرای همزمان چندین برنامه سنگین موجب داغ شده پردازنده و کاهش سرعت آن می گردد.

افزایش دما پردازنده
اجرای برنامه های سنگین

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + هجده =

همچنین بخوانید