حکم مردی که با همسرش همبستر نمیشود چیست؟

حکم شرعی و قانونی مردی که زنش را ارضا نمیکند چیست؟ نظرات مراجع تقلید درباره حکم مردی که زنش را ارضا نمیکند یا با همسرش همبستر نمیشود را در ادامه ببینید.

حکم مردی که زنش را ارضا نمیکند چیست؟
حکم شرعی مردی که زنش را ارضا نمیکند چیست؟

 

زن و شوهر نسبت به هم حقوقی دارند که رعایت آن ها برای استحکام زندگی و روابط بهتر زوجین ضروری می باشد. یکی از این حقوق ها حقوق جنسی مرد و زن نسبت به یکدیگر می باشد. رابطه جنسی نقش مهمی در کیفیت زندگی و روابط بین زن و شوهر دارد و در اسلام به حقوق جنسی اهمیت زیادی داده شده است. طبق تحقیقات علمی و روانشناسی و تطبیق نتایج با قوانین جنسی اسلامی این نتیجه به دست آمده است که اولا در اسلام حق جنسی هیچ کدام از زوجین نادیده گرفته نشده است و هر کدام نسبت به دیگری تکالیف و وظایف جنسی معینی به عهده دارد. ثانیا تحقیقات نشان داده است که حقوق جنسی اسلام با طبع و میل جنسی زن و مرد مطابقت دارد و بر اساس آن تدوین شده است. در ادامه به بررسی حق جنسی زن و حکم مردی که حقوق جنسی زنش را رعایت نمی کند می پردازیم.

حکم مردی که زنش را ارضا نمیکند
حکم مردی که زنش را ارضا نمیکند چیست؟

 

حق جنسی زنان

با بررسی موارد فقهی و دستورات جنسی اسلام به این نکته پی می بریم که اسلام ارضای جنسی زن را نادیده نگرفته است و زن نیز در این زمینه دارای حق و حقوقی می باشد.  این موضوع را در چهار بند مورد بررسی قرار می دهیم.

  • زوج حق ندارد بیشتر از چهار ماه ( بدون عذر شرعی ) از نزدیکی و رابطه جنسی با همسرش خودداری کند. در کتاب تحریر الوسیله آمده است :  “ترک کردن رابطه جنسی با زن بیشتر از چهار ماه جایز نیست مگر با اجازه و اذن خود زن ” این دستور تا زمانی است که زن یا شوهر عذری نداشته باشد. اگر ترک کردن رابطه جنسی به دلیل بیماری یا عذری در مرد یا زن اتفاق بیفتد تا زمان از بین رفتن بیماری یا عذر ترک نزدیکی جایز می باشد. در روایات داریم که فردی از امام رضا علیه السلام در مورد مردی که دارای همسر جوانی است و نزدیکی با او را یک ماه یا یک سال ترک می کند ( البته نه به قصد آزار دادن او بلکه برای این که مصیبتی دیده اند) پرسید ایشان گفتند : اگر چهار ماه او را ترک کرده باشد گناهکار نیست اما اگر بیش از چهار ماه شده باشد گناهکار خواهد بود مگر این که با اجازه و رضایت همسرش باشد. بر اساس همین روایت حداکثر زمانی که مرد می تواند با زنش رابطه جنسی نداشته باشد چهار ماه است.
  • آیت الله شبیری معتقد است این حکم شامل حال مردی که به قصد آزار و اذیت و بدون عذر موجه چهار ماه از نزدیکی با همسر خود اجتناب می کند نمی شود. ایشان معتقد است با استناد به روایت بند قبل مشخص میش ود که این حکم امام برای آن مرد در شرایطی بوده که مرد عذر موجه داشته ( مصیبت دیده ) و قصد آزار همسرش را ندارد و در مواردی که مرد قصد آزار دارد و عذری ندارد نمی توان به این حکم استناد کرد.
  • یکی دیگر از حقوق جنسی زن این است که اگر مرد نتواند با او رابطه جنسی داشته باشد می تواند از او طلاق بگیرد. ناتوانی جنسی شوهر پس از عقد دلیل محکمی برای جدا شدن نیست و در این مورد اختلاف بین فقها وجود دارد. اما اگر مردی قبل از اردواج دچار ناتوانی جنسی باشد و همسرش پس از عقد این موضوع را بفهمد زن می تواند از مزد جدا شود.
  • در موارد خاص مثلا در مواردی که مرد مزاج سردی دارد و زن گرم مزاج است باید حقوق جنسی زن رعایت شود. به طور مثال اگر مردی سرد مزاج است و می خواهد دو ماهی یک بار یا سه ماه یک بار رابطه جنسی داشته باشد و زن گرم مزاج باشد و بخواهد هفته ای یک یا دو بار ارضا شود در این صورت تکلیف مرد چیست؟ در این مورد سه حالت مورد بررسی قرار می گیرد. در حالت اول اینطور می گوییم که رابطه جنسی برای مرد یک بار در طی چهار ماه واجب است و برای روابط بیشتر از این تکلیفی بر عهده مرد نیست هر چند زن خواهان باشد. در حالت دوم بحث واجب بودن ارضای زن توسط مرد مطرح می شود. می گوییم بر مرد لازم است که هر وقت زنش خواهان رابطه جنسی بود با او رابطه داشته باشد و نیاز جنسی زنش را به طور کامل برطرف کند تا زن به گناه نیفتد. حالت سوم به این نکته اشاره دارد که حد واجب و تکلیف بر عهده مرد در رابطه جنسی هر چهار ماه یک بار است اما روابط بیشتر از این مقدار هم مستحب بوده و پسندیده می باشد. این که دستورات اسلام بر صحت کدام حالت تاکید دارد مسئله ای است که در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
حتما بخوانید  خواص خوردن شیر همسر و حکم شرعی خوردن شیر همسر چیست؟
حکم مردی که با همسرش همبستر نمیشود
حکم مردی که با همسرش همبستر نمیشود چیست؟

 

حکم فقها یا مراجع تقلید

آیت الله سید محمد کاظم یزدی : اگر زنی دارای میل و شهوت زیاد است به طوری که رابطه جنسی هر چهار ماه یک بار برای او کافی نمی باشد و ممکن است به گناه بیفتد احتیاط این است که همسرش باید قبل از تمام شدن چهار ماه با او رابطه جنسی داشته باشد و اگر نمی تواند او را طلاق دهد تا به گناه نیفتد و راهش باز شود.

آیت الله خویی: بر شوهر واجب است که اگر زنش نیاز به رابطه جنسی بیشتر از چهار ماه یک بار دارد با او رابطه جنسی برقرار کند تا زنش دچار معصیت نشود البته اگر جلوگیری از معصیت زنش با انجام رابطه جنسی بیشتر توسط شوهر ممکن باشد و اگر ممکن نباشد باید به هر طریقی که ممکن است جلوی ارتکاب گناه او را بگیرد.

آیت الله سیستانی: اگر مرد در اثر همبستر نشدن با زنش ترس به گناه افتادن او را داشته باشد بنا بر احتیاط واجب باید مبادرت به رابطه جنسی نماید.

آیت الله مکارم شیرازی: مرد حق ندارد بیش از چهار ماه نزدیکی با همسر دائمی خود را ترک نماید. بلکه اگر همسرش جوان است و بیم آن می رود که در این مدت به گناه بیافتد احتیاط واجب آن است که طوری رفتار کند که به گناه نیافتد.

آیت الله صافی گلپایگانی: توصیه می شود در زندگی زناشویی مرد همانطور که نیازهای مادی زن را فراهم می کند نیازهای جنسی او را نیز برآورده کند که این مسئله بر آرامش و استحکام زندگی کمک می کند.

گناه مردی که با زنش رابطه ندارد
گناه مردی که با زنش رابطه ندارد چیست؟

 

بنابراین شوهر نمی تواند بیشتر از چهار ماه با زن خود نزدیکی نکند و همچنی طبق حکم اکثر فقها اگر زن در این مدت نیاز جنسی داشته و بیم به گناه افتادنش می رود بر شوهر تکلیف است که یا با او رابطه جنسی برقرار کرده و او را ارضا کند یا این که او را طلاق دهد تا بتواند از راه بدون گناه میل جنسی خود را ارضا نماید.  بحث در مورد حقوق جنسی زن بسیار مفصل است اما آن چه واضح است این است که در اسلام به حقوق جنسی زن احترام گذاشته شده و اهمیت زیادی داده شده است. توصیه می کنم در منابع معتبر در مورد حقوق جنسی زن در اسلام مطالعه نمایید تا واقعیت این مسئله بیش از پیش بر شما آشکار شود.

 

به نظر شما با چنین مردایی باید چه برخوردی کرد یا راه چاره چیه؟

در بخش نظرات در زیر همین مطلب میتوانید نظرتان را درج کنید و آن را با مخاطبین این مقاله به اشتراک بگذارید.

 

منبع: nikstar.ir

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

همچنین بخوانید
قیمت آهن یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در تولید محصولات فلزی و ساخت و سازها است. از قرن ها پیش، آهن به عنوان یک منبع اصلی برای تولید واحدهای صنعتی و مصارف مختلف به کار می‌رفته است. بنابراین، تغییرات در قیمت آهن می‌تواند تاثیرات عمیقی بر اقتصاد و صنعت داشته باشد.
بازار پر از برندها و مدل های مختلف بخارشوی است که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. انتخاب بهترین بخارشوی، نیازمند شناخت دقیق نیازها و انتظارات شما است.
حوله‌ نخی یزدی، از انواع منسوجات سنتی یزد است. با پیشرفت تکنولوژی و فرایند تهیه‌ نخ ویسکوز، به دلیل جذب آب بسیار بیشتر آن نسبت به نخ، بیشتر از نخ ویسکوز تولید می‌شوند. باتوجه به تبحر بالای بافندگان یزدی، از کیفیتی بی‌نظیر هم برخوردارند.
آزمون آیلتس جنرال مهارت زبان انگلیسی را در یک زمینه کاربردی و روزمره ارزیابی می کند. سوالات آزمون هم موقعیت های کاری و هم موقعیت های اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهد.