بیشتر مواقع بدون اینکه به سیستم تعلیق خودرو فکر کنیم سوار ماشین می شویم و رانندگی می کنیم. با این حال، هنگامی که آن سواری پرانرژی تر می شود، نادیده گرفتن آن دشوار است. برای اینکه سواری خود را تا حد ممکن نرم نگه دارید، حفظ سیستم تعلیق خودرو بسیار مهم است.

بیشتر مواقع بدون اینکه به  سیستم تعلیق خودرو فکر کنیم سوار ماشین می شویم و رانندگی می کنیم. با این حال، هنگامی که آن سواری پرانرژی تر می شود، نادیده گرفتن آن دشوار است. برای اینکه سواری خود را تا حد ممکن نرم نگه دارید، حفظ سیستم تعلیق خودرو بسیار مهم است.

انجام بازرسی منظم سیستم تعلیق شما می تواند برای نگهداری پیشگیرانه بسیار مفید باشد و به شما کمک کند از دست اندازهای غیرمنتظره در جاده جلوگیری کنید.

سیستم تعلیق ماشین من چه کار می کند؟

ماشین ها به ما کمک می کنند از یک مکان به مکان دیگر برسیم. تعلیق چیزی است که آن سفر را به سفری امن و پایدار تبدیل می کند. سیستم تعلیق خودروی شما از چند جزء تشکیل شده است که چرخ‌ها را روی زمین نگه می‌دارد، ضربه را در زمین‌های ناهموار جذب می‌کند و حتی به تثبیت خودرو در طی پیچ‌ها کمک می‌کند. ماشین شما یا مجهز به سیستم تعلیق بادی یا سیستم تعلیق کویل اور سنتی است. صرف نظر از نوع سیستم تعلیق خودروی شما، دانستن اینکه چگونه سیستم تعلیق خود را برای هر گونه مشکل احتمالی بازرسی کنید، برای سالم نگه داشتن سواری شما کلیدی است.

قسمت های اصلی سیستم تعلیق ماشین شامل چه مواردی است؟

اگر خودرویی با سیستم تعلیق کویل‌اور سنتی دارید، بخش‌های اصلی کار فنرها و پایه‌ها هستند. در حالی که شوک ها به جذب جهش و ارتعاش کمک می کنند، پایه ها پشتیبانی ساختاری بیشتری دارند. علاوه بر این، پایه‌ها کمک می‌کنند تا چرخ‌ها در یک راستا باشند، و آنها هستند که بیشترین نیرویی را که در یک چرخش ایجاد می‌شود تحمل می‌کنند. با این حال، اگر ماشین شما بر روی سیستم تعلیق بادی سوار می شود، قطعات کلیدی کمی متفاوت هستند. یک جزء اصلی سیستم تعلیق هوا که با هوا تغذیه می شود، کمپرسور است. کمپرسور برای پر کردن و فشار دادن کیسه های هوا که وسیله نقلیه شما را از روی شاسی بلند می کند کار می کند.

چگونه می توانم متوجه شوم که خودروی من مشکل تعلیق دارد؟

در این بخش از مقاله قصد داریم نشانه هایی که برای سیستم تعلیق ایراد دار وجود دارد را برای شما عزیزان شرح دهیم. این نشانه ها شامل موارد زیر می شود:

کشیدن به یک طرف هنگام رانندگی

خودرویی که هنگام رانندگی به یک سمت کشیده می شود، نشانه آن است که کمک فنرها، لاستیک ها یا ترمزهای شما روزهای بهتری را دیده اند. برای اینکه بفهمید مقصر کدام است، باید کمی تحقیق کنید. ممکن است چیزی به سادگی یک لاستیک کم باد باشد ، بنابراین قبل از هر چیز دیگری فشار باد لاستیک را بررسی کنید. تراز نادرست لاستیک ممکن است یک مشکل باشد، بنابراین ممکن است بخواهید آنها نیز به آن نگاه کنند.

اگر مدتی است که تایرهای خود را نچرخانید ، ممکن است این مشکل نیز حل شود. اگر هنوز همه چیز را روشن نکرده است، سعی کنید به کمک فنرهای خود نگاهی بیندازید. آیا متوجه سایش یا آسیب دیدن آنها شده اید؟ بهتر است قبل از اینکه هر چیزی بدتر شود، ماشین خود را نزد یک مکانیک مجرب ببرید.

سواری های ناهموار بیشتر رایج هستند

اگر رانندگی در جاده های مسطح و آسفالت شده شبیه مسابقات رالی جهانی است، پس توجه داشته باشید. احساس هر سنگ، برآمدگی و سوراخ به این معنی است که کمک فنرها یا پایه های شما احتمالاً در راه هستند. برای بررسی، تست پرش خودرو را امتحان کنید. برای انجام این کار، تمام وزن خود را روی کاپوت خودرو فشار دهید. آن را رها کنید و سپس تعداد دفعات پرش ماشین را بشمارید. هر بیش از سه جهش به این معنی است که در کمک فنر یا پایه های شما مشکلی وجود دارد.

یک گوشه پایین تر از بقیه قرار دارد

گوشه‌ای که پایین‌تر از گوشه‌های دیگر قرار می‌گیرد، همراه با صدای تق تق در هنگام عبور از دست‌انداز، می‌تواند به این معنی باشد که فنر فرسوده یا آسیب‌دیده دارید. برای بررسی مجدد، مطمئن شوید که تایرهای شما به درستی باد شده اند. اگر هنوز به نظر می رسد یک گوشه پایین تر از بقیه نشسته است، سعی کنید تمام وزن خود را روی صندوق عقب ماشین فشار دهید. سیستم تعلیق چه صدایی می دهد؟ صدای جیرجیر یا جیرجیر نشانه ای است که سیستم تعلیق شما باید توسط یک حرفه ای بررسی شود.

غلت زدن یا چمباتمه زدن

اگر خودروی شما هنگام ترمز به جلو شیرجه می‌زند، هنگام پیچیدن به پهلو خم می‌شود یا در هنگام شتاب گرفتن به سمت عقب می‌چرخد، حتماً آن را در گاراژ بررسی کنید. علاوه بر ایجاد یک سواری ناخوشایند، می تواند فاصله توقف شما را نیز افزایش دهد که بسیار ناامن است.

مشکل در فرمان

آیا برای هدایت ماشین خود حتی در سرعت های پایین مشکل دارید؟ اگر چنین است، این نشان می دهد که سیستم تعلیق شما عقب افتاده یا سیستم فرمان شما مقصر است. سعی کنید مایع فرمان برقی خود را پر کنید تا ببینید آیا این کمک می کند یا خیر. همچنین باید تسمه های فرسوده یا شل و بوش های بازوی کنترل آسیب دیده را بررسی کنید. همچنین گوش خود را برای صداهای جیغ نگه دارید، زیرا ممکن است این مشکل در پمپ فرمان برقی شما باشد. رانندگی با ماشین زمانی که فرمان شما کار نمی کند خطرناک است، بنابراین در اسرع وقت آن را توسط مکانیک بررسی کنید.

روغن زدن کمک فنرها

اگر آنها در شرایط مناسب خود هستند، کمک فنرهای شما باید از نظر ظاهری خشک باشند. اما اگر آنها چرب یا روغنی هستند، ممکن است نشتی وجود داشته باشد که در صورت درمان نشدن به خودروی شما آسیب برساند.

اگر مشکوک به مشکل تعلیق هستید چه کاری باید انجام دهید

اگر فکر می کنید ممکن است مشکل تعلیق داشته باشید، شاید ماشین خود را به نمایندگی برده باشید. اگر این کار را انجام داده اید، احتمالاً قیمت تعمیر گران قیمت نیز دریافت کرده اید. وقتی ماشین خود را برای تعمیر به نمایندگی می برید، ممکن است همه چیز گران شود، به خصوص وقتی صحبت از سیستم تعلیق شما می شود. شاید در حال بررسی گزینه های خود و بررسی قطعات پس از فروش هستید. اگرچه این یک گزینه است.

اما بسته به میزان نیروی کار ممکن است بسیار گران باشد. مهم نیست که چگونه با هر مشکل تعلیق برخورد می کنید، وقتی قطعات و کار را در نظر می گیرید، به احتمال زیاد، مقدار زیادی پول برای تعمیرات تعلیق خرج خواهید کرد. و مانند اکثر قطعات خودرو، این قطعات نیز در نهایت دچار فرسودگی می شوند و حتی ممکن است نیاز به تعویض مجدد داشته باشند.

جمع بندی

در این مطلب از سایت به بررسی این موضوع مهم پرداختیم که نشانه های خرابی سیستم تعلیق خوردو چه مواردی است . امیدواریم که مطالب گفته شده دانش شما را در این زمنیه افزایش داده باشد و بتوانید مشکلات سیستم تعلیق را به خوبی شناسایی کنید. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم. امیدواریم که این مطلب برای شما دوستان عزیز نیز مفید بوده باشد. شما عزیزان برای آموزش کارشناسی خودرو می توانید از طریق سایت حنفی کار اقدام کنید.

همچنین اگر به آموزش کارشناسی فنی خودرو علاقه مند هستید می توانید از طریق دوره کارشناسی برتر این مجموعه استفاده کنید و در صورتی که نیاز به کارشناسی سیار خودرو دارید می توانید از خدمات کارشناسی خودرو سیار به منظور کارشناسی در محل خودتان استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 5 =

همچنین بخوانید
ترفندهای پیدا کردن بهترین حالت های نور و ایجاد یک روشنایی مناسب کار بسیار سختی است. حال با استفاده از ترفندهای طلایی نورپردازی در آتلیه و استودیو می توان به راحتی بهترین حالت های نورپردازی را برای استودیوها و آتلیه های عکاسی ایجاد نمود تا تصاویر بسیار زیبا و حرفه ای تر دیده شوند.
تصور کنید که در بازار ایران و از یک سایت لوازم آرایشی بهداشتی اصل، قصد خرید انواع این محصولات را دارید. راز و روش شما برای تشخیص کیفیت چیست؟ اصالت برند، نام برند، مشخصات محصول یا نشان اعتماد؟ باید بگوییم که هیچ‌کدام از این شروط برای خرید لوازم آرایشی بهداشتی اصل قابل‌قبول نیست.
آرایشگری به عنوان یکی از مشاغل پرطرفدار در دنیای امروز به شمار می‌رود. این حرفه به ویژه در میان بانوان از محبوبیت خاصی برخوردار است. آموزشگاه آرایشگری خوش ذوق، به عنوان یکی از معتبرترین مراکز آموزش آرایشگری در تهران، با بهره‌گیری از روش‌های به‌روز و مدرسین حرفه‌ای، دوره‌های متنوعی را برای علاقمندان این حرفه ارائه می‌دهد. در ادامه، آموزش آرایشگری زنانه و ویژگی‌های این دوره‌های آموزشی را بررسی خواهیم کرد.
جراحی بسته دیسک کمر به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های درمان آسیب‌های دیسک بین‌مهره‌ای، در سال 2024 به روش‌های جدیدتر و کارآمدتری ارتقاء یافته است. این روش با استفاده از فناوری‌های کم‌تهاجمی از قبیل لیزر، دیسکوژل، و اوزون، امکان تسکین دردهای شدید کمر و گردن را به شکل مؤثرتری فراهم کرده است.