آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است یا باعث لاغری میشود

آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است؟ آیا تخمه آفتابگردان باعث لاغری میشود؟ کدام تخمه ها باعث چاقی میشوند؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد با ما همراه باشید.

تخمه آفتابگردان میوه گل آفتاب گردان است. این گل از خانواده آفتاب گردانیان می باشد. امروزه در سراسر جهان آفتابگردان به صورت گسترده کشت می شود و کشت گسترده آن معمولا برای استخراج اسید لینولئیک، اسید اولئیک و روغن تخمه آفتابگردان صورت می گیرد. روسیه، چین و ایالات متحده آمریکا برترین کشورها در زمینه کشت و تولید تخمه آفتابگردان به شمار می روند.

 

ارزش غذایی تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد. تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین های گروه ب، ویتامین ای، ویتامین ث و مواد معدنی بی شماری می باشد. هر صد گرم تخمه آفتابگردان شامل موارد زیر می باشد

ویتامین ب1: 1.48 میلی گرم / ویتامین ب2: 355/. میلی گرم / ویتامین ب3: 8.335 میلی گرم / ویتامین ب5: 1.13 میلی گرم / ویتامین ب6: 1.345 میلی گرم / ویتامین ب9: 229 میکرو گرم / ویتامین ث: 1.4 میلی گرم / ویتامین ای: 35.17 میلی گرم / پروتئین: 20.78 گرم / کلسیم: 78 میلی گرم / آهن: 5.25 میلی گرم / منیزیم: 325 میلی گرم / منگنز: 1.95 میلی گرم / فسفر: 660 میلی گرم / پتاسیم: 645 میلی گرم /سدیم: 9 میلی گرم / روی: 5 میلی گرم / چربی چند اشباع نشده: 23.135 گرم / چربی تک اشباع نشده: 18.528 گرم / چربی اشباع: 4.455 گرم / چربی: 51.46 گرم / فیبر: 8.6 گرم / قندها: 2.62 گرم / کربوهیدرات: 20 گرم و انرژی در هر صد گرم: 584 کیلو کالری

آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است
آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است یا باعث لاغری میشود؟

همانطور که مشاهده می کنید تخمه آفتابگردان دارای کالری بسیار بالایی می باشد. همچنین تخمه آفتابگردان منبعی غنی از انواع ویتامین ها و اسیدهای چرب مورد نیاز بدن می باشد و مصرف آن برای سلامت بدن ضرورت دارد.

 

آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است؟

تخمه آفتابگردان سرشار از پروتئین، چربی های اشباع و غیر اشباع و کالری می باشد. بنابراین مصرف بیش از حد آن باعث افزایش وزن و چاقی خواهد شد. تخمه آفتابگردان یک خوراکی خوشمزه و مقوی می باشد و مصرف آن بین ایرانیان بسیار متداول است. هنگامی که یک کاسه تخمه آفتابگردان کنار خود گذاشته اید و در حال تخمه شکستن می باشید ممکن است ذهنتان درگیر این مسئله شود که آیا این حجم از تخمه باعث چاقی و افزایش وزن شما خواهد شد؟ پاسخ مثبت است. هر صد گرم تخمه آفتابگردان در حدود 584 کیلو کالری انرژی وارد بدن می کند که این مقدار کالری رقم تقریبا بالایی می باشد.

آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است
آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است یا باعث لاغری میشود؟

جالب است بدانید کالری تخمه آفتابگردان بو داده شده بیشتر از تخمه آفتابگردان خام است و ارزش غذایی تخمه آفتابگردان خام نیز بسیار بیشتر از تخمه آفتابگردان بو داده می باشد. بنابراین برای سلامت بدن و پرهیز از افزایش وزن اضافی بهتر است از مصرف تخمه آفتابگردان بو داده شده خودداری شود یا در صورتی که طعم تخمه بو داده شده را به طعم تخمه خام ترجیح می دهید تا حد امکان مصرف آن را به سی الی چهل گرم روزانه محدود کنید. همچنین شما می توانید برای در امان ماندن از کالری بالای تخمه آفتاب گردان با ورزش و فعالیت های جسمی انرژی وارد شده به بدنتان را بسوزانید.

افراد زیادی علاقه دارند هنگام تماشای تلویزیون و مخصوصا تماشای بازی های فوتبال تخمه بخورند، مصرف مداوم تخمه آفتابگردان در این حالت، به دلیل عدم تحرک بدن، باعث چاقی و افزایش وزن شما خواهد شد. جالب است بدانید اگر تخمه آفتابگردان شب مصرف شود تاثیر بیشتری بر چاقی خواهد گذاشت و مصرف آن در شب افزایش وزن بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

 

آیا تخمه آفتابگردان باعث لاغری می شود؟

شگفت زده خواهید شد اگر بگوییم که بله، تخمه افتابگردان باعث لاغری نیز می شود. تعجب نکنید. اگر چه مصرف مقدار زیادی تخمه آفتابگردان در طول روز باعث چاقی شما و افزایش وزنتان خواهد شد اما اگر از تخمه آفتابگردان در طول روز به میزان خیلی کم استفاده کنید، در دراز مدت لاغر خواهید شد و وزن کم خواهید کرد. از آن جایی که تخمه آفتابگردان سرشار از فیبر و پروتئین است، مصرف آن به مقدار کم، باعث سیری طولانی مدت شما و کاهش اشتهای شما خواهد شد.

این کاهش اشتها در دراز مدت به کاهش وزن شما منجر می شود و با مصرف روزانه ده گرم تخمه آفتابگردان در طول یک الی دو ماه لاغر خواهید شد. علاوه بر این تخمه آفتابگردان دارای ترکیباتی است که باعث کاهش کلسترول خون می شود، البته روغن های موجود در تخمه آفتابگردان باعث افزایش چربی خون نیز خواهد شد. تخمه های آفتابگردان بو داده شده به دلیل نمک فراوانی که دارند باعث افزایش فشار خون نیز خواهند شد.

 

کدام تخمه ها باعث چاقی می شوند؟

 

تخمه هندوانه

تخمه هندوانه نیز مانند تخمه آفتابگردان یک خوراکی بسیار پرکالری می باشد. هر صد گرم تخمه هندوانه 590 کیلو کالری انرژی دارد. تخمه هندوانه علاوه بر کالری بالایی که دارد دارای خواص اشتها آور نیز می باشد و مصرف ان باعث افزایش اشتها می شود. بنابراین یکی از بهترین تخمه ها برای چاقی تخمه هندوانه می باشد. زیرا علاوه بر کالری و انرژی بالایی که دارد باعث افزایش اشتها نیز می شود و افزایش اشتها در دراز مدت باعث افزایش وزن خواهد شد. تخمه هندوانه منبع غنی کلسیم نیز می باشد و مصرف آن برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان مفید می باشد.

آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است
آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است و کدام تخمه ها باعث چاقی میشوند؟

 

تخمه کدو

هر صد گرم تخمه کدو حدودا 570 کیلو کالری انرژی به بدن می رساند . تخمه کدو نیز مانند تخمه آفتابگردان و تخمه هندوانه کالری بالایی دارد. جالب است بدانید کلسترول تخمه کدو در حدود صفر است و میزان چربی آن نیز بسیار کمتر است از تخمه آفتاب گردان می باشد. بنابراین تخمه کدو نیز یک میان وعده مغذی و مقوی و پر کالری برای افزایش وزن محسوب می شود.

آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است
آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است و کدام تخمه ها باعث چاقی میشوند؟

تخمه کدو سرشار از آنتی اکسیدان است و برای سلامتی بدن و پیشگیری از سرطان نقش موثری دارد. همچنین هر صد گرم تخمه کدو چیزی در حدود سی گرم پروتئین دارد که باعث تقویت بدن و رشد اندام ها و عضلات خواهد شد. بنابراین مصرف مرتب تخمه کدو علاوه بر اینکه عوارض تخمه آفتاب گردان را ندارد بلکه باعث چاقی و بهبود سلامت بدن نیز خواهد شد. تخمه کدو منبع غنی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد.

 

تخمه ژاپنی

تخمه ژاپنی یا درست تر بگوییم تخمه جابونی تخمه ای است که از یک نوع هندوانه غیر خوراکی به دست می آید. این محصول در شهر جابان دماوند پرورش داده می شود. تخمه جابانی نیز کالری بالایی دارد به طوری که هر صد گرم تخمه جابانی حدود 590 کیلو کالری انرژی به بدن می رساند. تخمه جابانی دارای خواص اشتها آور نیز می باشد و چنان چه به صورت خام یا کم نمک و بدون رنگ استفاده شود فواید زیادی برای بدن دارد. تخمه جابانی نیز به دلیل داشتن کالری بالا و ترکیبات اشتها آور در دراز مدت باعث چاقی و افزایش وزن خواهد شد.

آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است
آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است و کدام تخمه ها باعث چاقی میشوند؟

 

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید اکثر تخمه ها کالری مشابه یا نزدیک به هم دارند و کالری آن ها بسیار بالا می باشد. از بین تخمه های که کالری بالایی دارند و باعث افزایش وزن می شوند تخمه کدو دارای خواص بیشتر و عوارض کمتر در مقایسه با سایر تخمه ها می باشد.

تخمه هندوانه نیز نسبت به تخمه افتابگردان عوارض کمتری دارد. توصیه ما این است که برای چاق شدن صرفا به مصرف مقدار زیادی از انواع تخمه های پر کالری اقدام نکنید، بلکه تا حد امکان به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید و طبق برنامه اصولی غذایی که برای شما تجویز خواهد کرد پیش بروید تا وزن خود را افزایش دهید.

استفاده از هر نوع تخمه ای به مدت طولانی و به مقدار زیاد عوارض زیادی برای بدن خواهد داشت. به طور مثال مصرف زیاد تخمه آفتابگردان باعث افزایش چربی خون می شود یا مصرف بیش از حد سایر تخمه ها باعث افزایش فشار خون خواهد شد. توصیه ما به شما این است که به دنیال چاق شدن با انواع تخمه ها نباشید و با مشورت با پزشک تغذیه یک روش علمی و مطمئن برای درمان لاغری خود پیدا کنید.

 

منبع: سایت نیک استار

مطالب پیشنهادی
نظرات

4 پاسخ

  1. جالبه نوشتین مصرف تخمه آفتابگردان هم باعث لاغری میشه هم چاقی! من خیلی تخمه می خورم بیشتر هم تخمه آفتاب گردون و تخمه کدو اما دریغ از یک ذره چاق شدن. در عوض تا دلتون بخواد بعد تخمه خوردن صورتم جوش میزنه

    1. سلام و درود
      در متن دقیقا نوشتیم که مصرف زیاد تخمه آفتاب گردان باعث چاقی و مصرف کم تخمه آفتاب گردان باعث لاغری خواهد شد. این که شما تخمه می خورید ولی چاق نمیشید ممکنه علت های مختلفی داتشه باشه که پیشنهاد میدم مقالاتی که در زمینه چاق شدن تو سایت هست رو مطالعه کنی. جوش زدن بعد از مصرف تخمه به علت چربی بالای تخمه س و اینکه شما میگین زیاد تخمه می خورین پس جوش زدنتون کاملا طبیعیه

  2. وای من همش دارم تخمه می خورم فکر نمی کردم تخمه چاق کننده باشه، دیگه باید بزارمش کنار

    1. سلام و درود دوست عزیز، بله تخمه آفتاب گردان به دلیل چربی ای که داره باعث چاقی میشه البته اگه متن رو با دقت خونده باشید نوشتیم که مصرف کم مثلا یک مشت تخمه آفتاب گردان در طول روز نه تنها باعث چاقی نمیشه بلکه باعث لاغری هم میشه چون دارای فیبر و پروتیئنه و باعث میشه احساس سیری کنید و چیزی نخورید که این خودش باعث لاغری میشه، پس بهتره تخمه خوردن رو ترک نکنید بلکه مقدار مصرفتون رو محدود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 12 =

همچنین بخوانید
امروزه یکی از راه های باورنکردنی برای داشتن اندامی جذاب و ایده آل، کاهش وزن با لیپوماتیک است. یکی از دغدغه های فکری افراد اضافه وزن یا چربی اضافی در بدن آنهاست و با این روش کم تهاجمی و ایمن می توان به اندامی زیبا دست یافت.
تأثیر مشاوره روان‌شناسی در تناسب اندام افراد متمرکز است و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مشاوره روان‌شناسی می‌تواند بهبود چشمگیری در وضعیت تناسب اندام افراد داشته باشد و به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در بهبود سلامت جسمانی و روانی فردی مطرح می‌شود.