خانه » آشپزی » انواع آش » طرز تهیه آش گوجه سبز ترش و خوشمزه مرحله به مرحله + نکات مهم پخت

طرز تهیه آش گوجه سبز ترش و خوشمزه مرحله به مرحله + نکات مهم پخت

طرز تهیه آش گوجه سبز

آموزش طرز تهیه آش گوجه سبز ترش و خوشمزه مرحله به مرحله همراه با نکات مهم پخت، جهت درست کردن آش گوجه سبز ترش خیلی خوشمزه به صورت گام به گام در ادامه با نیک استار همراه باشید.

طرز تهیه آش گوجه سبز

 

آش گوجه سبز یکی از انواع آش های ترش و خوشمزه ایرانیه که خواص زیادی دارد. اونایی که عاشق این میوه خوشمزه هستن بدون شک طعم آش گوجه سبز رو نیز دوست خواهند داشت. این آش معمولا در فصل بهار با رسیدن گوجه سبز نوبرانه پخته می شود. برای افرادی که غذاهای ترش دوست دارند این آش یک گزینه مناسب می باشد.

آش گوجه سبز خواص درمانی زیادی نیز دارد و برای افزایش اشتهای کودکان و سایر افراد یک غذای بسیار مفید و موثر محسوب می باشد. به گوجه سبزی که در این آش می ریزند آلوچه آشی نیز گفته می شود. برای مشاهده طرز تهیه آش گوجه سبز لطفا با ما همراه باشید.

 

مواد لازم جهت درست کردن آش گوجه سبز

  • گوشت چرخ کرده گوسفند: دویست گرم
  • لوبیا قرمز: یک دوم پیمانه
  • عدس: یک دوم پیمانه
  • بلغور گندم: یک پیمانه
  • گوجه سبز: دویست و پنجاه گرم
  • سبزی آش خرد شده ( اسفناج، شوید، گشنیز، تره، جعفری) : چهارصد و پنجاه گرم
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لارم
  • پیاز داغ و نعناع داغ و سیر داغ: به میزان لازم
  • پیاز: دو عدد بزرگ

طرز تهیه آش گوجه سبز خوشمزه

 

طرز پخت آش گوجه سبز خوشمزه

مرحله اول: لوبیا قرمز را از شب قبل در آب گرم خیس کنید. هر سه یا چهار ساعت یک بار آب آن را عوض کنید تا بو نگیرد. بعد از این که لوبیا خیس خورد آب آن را خالی کنید و همراه با مقداری آب آن را روی حرارت بگذارید. وقتی آب جوش امد حرارت را کم کنید و دو ال سه ساعت زمان بدهید تا لوبیاها به خوبی پخته شوند.

 

مرحله دوم: در حین پخت لوبیاها عدس و بلغور را با آب گرم بشویید و خیس کنید. برای خیساندن عدس و بلغور یک الی دو ساعت زمان کافیست.

 

مرحله سوم: پس از این که لوبیاها پخت عدس را به آن اضافه کنید. وقتی عدس نیم پز شد بلغور گندم را به آن اضافه کنید. در ظرف را ببندید و حرارت را ملایم کنید تا لوبیا، عدس و بلغور گندم خوب پخته شده و آش جا بیفتد.

 

مرحه چهارم: وقتی بلغور گندم نیز پخته شد مقداری آب جوش به آش اضافه می کنیم ( اگر آب کم داشت ) سپس سبزی آش خرد شده را به آن اضافه می کنیم. در قابلمه را می بندیم و چهل دقیقه صبر می کنیم تا آش با حرارت ملایم بجوشد و سبزی ها پخته شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش گوجه فرنگی شمالی خوشمزه مرحله به مرحله + نکات مهم پخت

 

مرحله پنجم: یک پیاز بزرگ را رنده کرده همراه با نمک، فلفل و زردچوبه به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم و گوشت را خوب ورز می دهیم.

 

مرحله ششم: گوشت چرخ کرده را به صورت قلقلی در بیاورید و قلقلی ها را در کمی روغن تفت دهید. قلقلی ها را پس از اینکه کمی تفت خورد و سفت شد به آش اضافه کنید.

 

مرحله هفتم: پیاز دیگر را رنده ریز کرده همراه با کمی روغن و زردچوبه خوب تفت دهید و آن را به آش گوجه سبز اضافه کنید. در قابلمه را ببندید و اجازه دهید اش گوجه سبز به مدت ده دقیقه ریز بجوشد.

 

مرحله هشتم: در این مرحله باید گوجه سبزها را به آش در حال جوشیدن اضافه کنیم. گوجه سبزها را به همراه کمی نمک و فلفل به آش اضافه می کنیم و در قابلمه را می بندیم و حرارت را کم می کنیم و صبر می کنیم تا آش حدودا نیم ساعت با حرارت ملایم بجوشد و خوب جا بیفتد.

 

مرحله نهم: سیر داغ ، پیاز داغ و نعناع داغ را آماده می کنیم.

 

مرحله دهم: پس از این که آش خوب پخته شد و جا افتاد آن را از روی حرارت بر می داریم و در ظرف مناسب می ریزیم. در صورت تمایل روی آش را با پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ تزیین می کنیم. امیدوارم از این آش خوشمزه خوشتان بیاید.

دستور درست کردن آش گوجه سبز

 

نکات پخت مهم

  • این مقدار آش برای شش الی هشت نفر مناسب می باشد. در صورتیکه می خواهید برای افراد بیشتری این آش را بپزید مواد را دو یا سه برابر کنید. البته دقت کنید که لازم نیست مقدار گوجه سبزها دو یا سه برابر شود. بلکه فقط کمی به مقدار آن ها اضافه کنید.
  • در آش گوجه سبز نباید گوجه سبزها به حدی پخته شوند که له شوند، پخت گوجه سبزها باید به حدی باشد که فقط نرم شوند. برای اینکه آش خوشمزه ای داشته باشید حتما به این نکته توجه کنید.
  • می توانید مقداری از پیاز داغ و سیر داغ و نعناع داغی که برای تزیین آش آماده کرده اید را داخل آش بریزید و بگذارید چند دقیقه اش بجوشد. این کار باعث خوش طعم تر شدن آش گوجه سبز خواهد شد.
  • سبزی آش ترکیب تره، جعفری، شوید، گشنیز و اسفناج می باشد. مقدار اسفناج را می توانید کمتر از بقیه موارد در نظر بگیرد.
  • بهتر است برای پخت آش گوجه سبز یا آش آلوچه از گوجه سبزهای رسیده و آبدار و ترش استفاده کنید.
  • برای این که آش شما ته نگیرد یک فو.ت کوزه گری به شما آموزش می دهم. در هر اشی پس از اضافه کردن برنج یا بلغور گندم یا جو باید دست از هم زدن بردارید. زیرا هم زدن باعث ته نشین شدن و ته گرفتن این آش ها می شود در نتیجه ته آش می سوزد و آش بوی بدی می گیرد.
  • آش گوجه سبز را می توانید هم به عنوان پیش غذا و هم در وعده ناهار یا شام میل نمایید.
  • اگر حبوبات پخته شده در فریزر داشته باشید پخت این آش حداکثر یک الی دو ساعت زمان نیاز خواهد داشت.
  • برای تهیه پیاز داغ پیاز خرد شده را در روغن داغ ریخته حرارت را ملایم کنید و یک ربع صبر کنید تا پیاز ها سرخ شده طلایی رنگ شوند. در این مدت مرتب پیازها را هم بزنید. برای تهیه سیر داغ نیز به همین روش عمل کنید. اما توجه داشته باشید که سیر زود می سوزد و تلخ میش ود. بنابراین به محض این که سیرهای خرد شده کمی تغییر رنگ داد باید ان ها را از روی حرارت بردارید. برای تهیه نعناع داغ هم کافیست روغن را کمی گرم کنید و نعناع های خشک را به مدت نیم ثانیه تفت بدهید و آن را زود از روی حرارت بردارید. زیرا نعناع زود می سوزد و تلخ می شود. می توانید در هنگام سرخ کردن پیاز یا سیر یا نعناع زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. اضافه کردن یک قاشق مرباخوری زردچوبه باعث خوش رنگ شدن آش شما خواهد شد.
  • می توانید در بهار گوجه سبزها را فریز کنید و در فصل های دیگر نیز با این گوجه سبزهای فریز شده آش گوجه سبز بپزید.
حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی خانگی خوشمزه و مقوی مرحله به مرحله + نکات پخت

دستور پخت آش گوجه سبز خوشمزه

 

ارزش غذایی

آش گوجه سبز به دلیل داشتن حبوبات، گوشت و سبزیجات یک آش مقوی و خوشمزه می باشد. ترکیب پروتئین گیاهی و پروتئین حیوانی در این آش باعث می شود تا جذب حداکثری پروتئین صورت بگیرد. این آش منبع خوبی از ویتامین های گروه ب، ویتامین ث، ویتامین آ، آهن، پروتئین، منیزیوم و فیبر می باشد و برای سلامتی بدن بسیار مفید است.

این آش از ترکیب هر چهار دسته مفید مواد غذایی شامل حبوبات، غلات، سبزیجات و گوشت پخته شده است بنابراین یک غذای بسیار مقوی و کامل بوده برای کودکانی که در سن رشد هستند، برای ورزشکاران و افرادی که به پروتئین روزانه بالایی نیاز دارند یک غذای عالی و مناسب می باشد. توصیه می شود حتما در طول هفته حداقل یک یا دو وعده غذایی را به انواع آش ها اختصاص دهید. این کار در دراز مدت میزان سلامت خانواده شما را افزایش خواهد داد.

 

منبع: nikstar.ir

به این مقاله امتیاز دهید

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره
(1 رای, میانگین امتیاز: 1٫00 از 5)
Loading...

دیدگاه ها

ایمیل شما نمایش داده نمی شود

نوشتن دیدگاه

نوزده − 18 =